Based on your current IP address we detected that you will have the best experience with the following settings: country:Nederland language:Nederlands
iStock-1003767880.jpg

07 aug 2019

De logistieke uitdagingen van ready-mix beton verslaan

Hoe verwacht u het onverwachte

Jan Tønder

Route- en bedrijfsoptimalisatie

Ready-mix beton is een beperkt houdbaar product, wat uitdagingen met zich meebrengt om uw klant een storting van de juiste kwaliteit te leveren. U kent de uitdagingen al waarmee u wordt geconfronteerd bij dit materiaal, maar laten we ze nog eens op een rijtje zetten. Die oefening kan u een ander perspectief geven op hoe u de problemen moet aanpakken.

Het transporteren van stortklaar beton is te vergelijken met koorddansen. Alles - elke stap in het proces - moet naadloos op elkaar aansluiten. U kunt tot op het laatste moment nog worden geconfronteerd met een wijziging of 20 in een order. Waarom niet? U wordt geacht het wel te regelen. Een van uw vrachtwagens of de mixer kapot? We leven met u mee, maar waar is mijn beton?

U moet ervoor zorgen dat de water-cementfactor, de inzakking, het luchtgehalte en de homogeniteit niet veranderen ten opzichte van de gewenste toestand. Mis je tijd door onvoorziene omstandigheden, zoals verkeer, dan zal het materiaal uiterlijk twee uur na het batchproces vast worden, en daarmee onbruikbaar.

Wanneer de levering niet volgens plan verloopt en u niet voorbereid bent, blijft er al snel weinig over van uw marge. De kosten van idle staande wagens, brandstof en natuurlijk het materiaal dat klanten weigeren - alles telt op. Hoe groter uw bedrijf, hoe meer locaties, hoe meer volume u verwerkt en hoe hoger de operationele kosten.

Dit alles legt een enorme druk op uw logistiek om just in time te leveren. Daarom moet uw vervoer zorgvuldig worden gepland en georganiseerd op efficiëntie. Maar hoe plan je voor het onverwachte? Dat kan natuurlijk niet. Vertragingen, last-minute orders - het oude motto 'verwacht het onverwachte' is nergens zo van toepassing als bij de distributie van stortklaar beton.

Maar met de juiste tools bent u wel flexibel, zodat u direct kunt reageren. U optimaliseert uw wagenpark en verhoogt uw nauwkeurigheid, zodat u een fantastische klantenservice kunt bieden en tegelijkertijd de operationele kosten kunt verlagen. Verrassend genoeg bestaat daarvoor een eenvoudige oplossing.

De tool: een specialistische digitale oplossing

Er zijn tal van planningssoftwareproducten gericht op distributeurs. Maar ready-mix beton is een bij uitstek specialistisch product. Wat u nodig hebt, is een oplossing die specifiek is voor uw sector - robuust en met de functionaliteit en configuratieopties die gericht zijn op uw planning, distributie en uitvoering. 

Om flexibel te kunnen werken, heeft u transparantie nodig tussen orderontvangst, planning en inroosteren, uitvoering en opvolging, en graag in real time.

U kunt bijvoorbeeld uw distributie plannen in combinatie met de planning van al uw locaties. U heeft de flexibiliteit om te werken met time slotting, terwijl u beslissingen zo laat mogelijk neemt. En last but not least: u kunt uw plannen steeds bijstellen.

Als u een verlanglijstje had (en dat heeft u), dan zou u ook graag zien dat de verkooporders automatisch worden opgesplitst in ladingen voor parallelle of opeenvolgende leveringen. En willen weten wanneer uw voertuigen idle staan. Gedetailleerde plannen voorspellen, zodat u het grondstoffenverbruik kunt berekenen. Omgaan met alternatieve capaciteiten en laadtijden. "Wat-als-scenario's" uitwerken en vergelijken.

Een beste planner in zijn klasse kan u mogelijkheden bieden waar u nog niet eens aan gedacht heeft.

Wat is er voor u te winnen?

Om te beginnen een algehele verlaging van de operationele kosten van mogelijk wel 15%. Verder is vaak een toename tot 20% van het aantal geleverde ladingen per voertuig te zien, waardoor de productiviteit toeneemt. Gebruikers melden dat ze tot 50% minder tijd besteden aan planning en resource scheduling, waardoor ze zich kunnen concentreren op andere taken. Een ander zichtbaar verschil is dat gebruikers 30-60% minder tijd besteden aan registratie en follow-up.

Omdat u beter in staat bent om strakke deadlines te halen, kunt u bovendien uw klanten hogere serviceniveaus bieden. Een andere belangrijke factor die bijdraagt aan de productiviteit, is een forse stressverlaging voor uw mensen, waardoor zij ook meer voldoening krijgen in hun werk.

Wat zit er achter? Het antwoord is eenvoudig: Data

Door real-time verbindingen met uw voertuigen worden alle KPI's verzameld en aan die van de planner toegevoegd. Dit is de basis voor uw platform voor analyse en opvolging. U kunt de data gebruiken voor uw facturering, het evalueren van uw klantenservice, het betalen van de chauffeurs, het analyseren van de orderverwerkingstijd en het verfijnen van uw planningsmodel en -parameters.

De kracht van de algoritmes

Het soort systeem waarover we het hebben, maakt gebruik van algoritmes die specifiek zijn voor leveranciers van ready-mix beton. Ze zijn gemaakt om snel en adequaat te kunnen reageren op data, door bijvoorbeeld wijzigingen door te geven en in real time leveringsupdates te sturen. Als er iets onverwachts gebeurt, weet u dat meteen en kunt u daarnaar handelen.

Uw planners kunnen een continue, tijdige stroom van leveringen handhaven en tegelijkertijd resources vrijspelen. Ze kunnen de leveringen op basis van serviceovereenkomsten prioriteren - het is allemaal mogelijk als de algoritmes van hoge kwaliteit zijn. 

Uw volgende stap

AMCS' best-in-class Concrete Planner is ontworpen voor integratie met uw ERP-systeem, om uw processen te stroomlijnen en u grote concurrentievoordelen te bieden. En at alles bij lagere operationele kosten.

Concrete Planner dekt de hele planningscyclus voor uw distributie, van de orderinvoer tot de opvolging van de data-analyse. Als u er klaar voor bent om uw distributie van ready-mix beton, met al zijn specifieke ingewikkeldheden, te vereenvoudigen, is het tijd om contact op te nemen.