Nederlands
Oplossingen Industrieën Succesverhalen Kennisbank Over ons
Contact
Contact AMCSBrochures
Blog september 2020 Updated juli 2023

Hoe de bedrijfskosten te verlagen

Nu COVID-19 de toeleveringsketens heeft verstoord, heeft de bouwsector betrouwbaarheid nodig van bouwmaterialenbedrijven. Bouwmaterialen is een industrie die altijd met krappe marges heeft gewerkt. Het beschermen van die marges is van cruciaal belang, waardoor het verlagen van de bedrijfskosten een prioriteit is in de huidige omgeving. De vraag is, hoe zorg je voor een betrouwbare service en verlaag je kosten? Dit gaat over het verbeteren van de klantenservice, terwijl het minder uitgeeft.

Brochure downloaden

Martijn Schimmer

Intelligent Optimization Solution Advisor

Nu COVID-19 de toeleveringsketens heeft verstoord, heeft de bouwsector betrouwbaarheid nodig van bouwmaterialenbedrijven. Bouwmaterialen is een industrie die altijd met krappe marges heeft gewerkt. Het beschermen van die marges is van cruciaal belang, waardoor het verlagen van de bedrijfskosten een prioriteit is in de huidige omgeving. De vraag is, hoe biedt u betrouwbare service terwijl u kosten bespaart? Dit gaat over het verbeteren van klantenserviceniveaus terwijl je minder uitgeeft.

Om aan de eisen van de klant te voldoen, is flexibiliteit nodig, die zelfs kan worden bereikt terwijl de kosten worden verlaagd.  De oplossing – digitalisering – heeft in het verleden een lage acceptatiegraad gezien in de bouwmaterialenindustrie. Toch verhoogt het de productiviteit aanzienlijk en stroomlijnt het de bedrijfskosten. Als u een van die bedrijven bent die zich verzetten tegen digitalisering, verander dan nu uw mindset. U kunt deze technologieën niet langer negeren als u concurrerend wilt blijven.

Waarom digitalisering de kosten verlaagt

Kortom, digitalisering verbindt uw systemen met elkaar. Dit stelt hen in staat om informatie uit te wisselen en tegelijkertijd uw processen te automatiseren. Hoe kan dit uw kosten verlagen? Laten we eens kijken:

Inkomstenlekkage minimaliseren

Gebeurtenissen gebeuren de hele dag door. Als u gegevens over die gebeurtenissen kunt vastleggen, hebt u een goed beeld van uw activiteiten. Uw chauffeur legt gegevens vast met een mobiel apparaat en die gegevens worden in realtime teruggekoppeld naar uw kantoor. Uw facturering zou ook uw gegevens weerspiegelen. Een wijziging in het bestelvolume kan bijvoorbeeld, indien gering, gemakkelijk worden gemist en niet in rekening worden gebracht. Als het mobiele apparaat van de bestuurder deze gebeurtenissen vastlegt, kunt u ze zien en factureren.

Hoogstwaarschijnlijk lekt u inkomsten, maar u weet niet hoe. Dit is wat digitalisering minimaliseert. Door de gaten te dichten waar u geld verliest, verlaagt u uw bedrijfskosten. De cementsector, die vaak afhankelijk is van externe vervoerders, maakt onderweg vaak toeslagen. In plaats van die kosten op te eten, worden ze vastgelegd en kunnen ze worden doorberekend aan klanten.

Een ander voordeel van het terugsturen van gegevens naar kantoor is dat de dispatcher in realtime kan zien wat er gebeurt en de planning voor de rest van de dag opnieuw kan optimaliseren. Voor kant-en-klaar beton heeft deze technologie aangetoond dat bedrijven de belasting tot 25% kunnen verhogen. Met andere woorden, digitalisering verhoogt ook de productiviteit.

Routes optimaliseren

Bij cement komt 30-35% van de prijs uit de distributiekosten. De sleutel hier ligt in het verlagen van die kosten. Meerdere stops komen vaak voor en het uitzoeken van de logische volgorde van leveringen kan tijdrovend zijn, omdat precisie de sleutel is. Routeoptimalisatie automatiseert dit proces en biedt de meest efficiënte routes, rekening houdend met factoren zoals verkeer en laadtijden. Het minimaliseert wachttijden zodat de logistiek efficiënt is.

Dit kan tot 25% rijtijd besparen, wat op zijn beurt de brandstofkosten verlaagt, om nog maar te zwijgen van de CO2-uitstoot. Andere materiaaldistributietypen zien doorgaans tot 20% besparingen op dezelfde gebieden.

Het automatiseren van de logistiek beperkt risico's. Het stelt bedrijven in staat om ladingen te leveren binnen krappe tijdvensters. Het kan het aantal benodigde vrachtwagens met maximaal 10% verminderen, wat de bedrijfskosten verder verlaagt. Minder vrachtwagens staat bijvoorbeeld gelijk aan minder geld dat wordt uitgegeven aan onderhoud.  

Planning automatiseren

In aggregaten hebben vrachtwagens en containers verschillende mogelijkheden en vereisten. Chauffeurs moeten ook gekwalificeerd zijn om bepaalde vrachtwagens te besturen. Met behulp van handmatige processen moet u coördineren welke chauffeur gekwalificeerd is om welke vrachtwagen te besturen en welke vrachtwagen welke container kan vervoeren, en rekening houden met wat die container nodig heeft. Digitalisering kan dit alles voor u coördineren door middel van automatisering.

Je moet ook plannen voor de activiteiten die erbij komen kijken, van ophalen tot het legen van de container en alles daartussenin. Digitale tools zoals transportoptimalisatie kunnen deze problemen eenvoudig voor u oplossen. Het optimaliseert de meest efficiënte volgorde voor de vereiste activiteiten.

Een voorbeeld van hoe dit zou kunnen werken: U moet een lege container ophalen van een site en terugbrengen naar de terminal. Dan moet je naar een andere site rijden, misschien met hetzelfde type container. Transportoptimalisatie ziet dit en optimaliseert het plan zodat de container rechtstreeks van site A naar site B gaat. Dit is een veel efficiëntere, dus kostenbesparende manier van werken.

Door uw planning te automatiseren, kunt u de tijd die ermee gemoeid is tot 75% verkorten, ongeacht met welke bouwmaterialen u te maken heeft. Dat kan betekenen dat u minder planners nodig hebt - wat neerkomt op meer kostenbesparingen - of dat uw planners andere taken met toegevoegde waarde aankunnen.

Digitale documentatie

Het hanteren van papier is inefficiënt. Een paar minuten hier en daar om papieren te vinden en te verzamelen, zoals certificaten, telt op in de loop van de tijd, en zoals het afgezaagde maar ware adagium luidt, tijd is geld. Digitalisering houdt elektronische gegevens bij, waaronder documentatie, foto's en handtekeningen. Alles wat je nodig hebt, staat op een mobiel apparaat. Dit kan tot 65% tijd besparen bij registraties en follow-ups. Het is een andere manier om het werk te stroomlijnen en flexibeler te worden en tegelijkertijd te besparen op bedrijfskosten.

Het is tijd

De cijfers in tijdsbesparing die wij u geven, zijn wat onze eigen klanten hebben ervaren. Ontdek hoe we u kunnen helpen met uw digitale reis. Met jarenlange ervaring in de bouwmaterialenindustrie en diepgaande expertise in het ontwikkelen van digitale oplossingen, kunnen wij u helpen besparen op uw bedrijfskosten.

Deel dit op:

Facebook X LinkedIn

Vraag een persoonlijke demo aan

Ontdek hoe transportoptimalisatie de efficiëntie kan verhogen en uw winst kan verbeteren.

Vraag een demo aan

Routeplanner Brochure

Download de routeplannerbrochure om erachter te komen hoe routeoptimalisatie het aantal kilometers kan verminderen, de rijtijd kan minimaliseren en de CO2-uitstoot met maximaal 25% kan verminderen.

Brochure downloaden

Resources

Blog

De Benchmark Infographic: Een snelle blik op een diep duik in de industrie

Blog

Navigeren door technologische verschuivingen

Blog

De digitale toekomst van duurzaam transport van bouwmaterialen

Bekijk andere resources

Concrete Planner Brochure

Maak grote kostenbesparingen en CO2-emissiereducties mogelijk in uw kant-en-klare betondistributie

Brochure downloaden
DEMO

Vraag een demo aan om te ontdekken hoe onze softwareoplossingen groei en duurzaamheid binnen uw organisatie kunnen stimuleren.

Exploreren Carrières Oplossingen Weg Privacy Statement Impressum Blijf op de hoogte Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Volg ons op