Based on your current IP address we detected that you will have the best experience with the following settings: country:Nederland language:Nederlands
iStock-682841824.jpg

04 jun 2019

Uitdagingen in de downstream distributie van olie en gas

Hoe innovatieve technologie kan helpen als u ze aangaat

Lasse Jiborn - Commercial Director of Intelligent Optimisation

Route- en bedrijfsoptimalisatie Technologie

In de olie- en gasindustrie wordt vaak onderscheid gemaakt tussen de volgende drie segmenten: upstream, midstream en downstream. De verschillende segmenten verwijzen naar de verschillende stadia die de grondstof doorloopt, van de winning onder de grond tot de levering aan de eindverbruiker. Downstream is de laatste van de drie fasen, waarin de ruwe olie wordt verwerkt tot eindproducten en op zijn beurt wordt gedistribueerd voor retail- of commerciële doeleinden, en in sommige gevallen zelfs voor levering aan huis.

Omdat het transport van het downstream-segment goed is voor 65% van het wereldwijde verbruik van olie, zijn er kansen te over om dit deel van de olie- en gasindustrie te optimaliseren. Bovendien lijdt de sector vaak onder wereldwijde markttrends die leiden tot schommelende olieprijzen, kosten, marges en vraag. Het optimaliseren van uw bedrijf en het beschermen tegen deze onzekerheden is van vitaal belang.

En dan is er nog een bonus: hoewel de distributie van olie & gas nooit "groen" zal worden, kan de industrie door de implementatie van innovatieve software en technologie haar processen optimaliseren en zo haar eigen CO2-voetafdruk verkleinen. Het zal voor sommigen ironisch klinken voor deze specifieke sector, maar dat iedereen hoort aan dit aspect te denken.

Dus: hoe kan technologie helpen?

Het draait om de mogelijkheid om het verwachte verbruik bij de klant te voorspellen. Door complexe algoritmes toe te passen voor het plannen van leveringsschema's kunt u zichzelf beschermen tegen loze ritten - maar net zo belangrijk is dat u ook kunt voorkomen dat u te veel kapitaal vastlegt in tanks met een lagere verbruiksfrequentie. Velen denken dat het beter is om de tanks van klanten maximaal te vullen met benzine. Dat zou geld, extra ritten en gereden kilometers besparen, wat dan weer zou leiden tot minder CO2-uitstoot. Zo blijkt het echter niet te zijn. Hoewel het lijkt of dit het beste is voor het milieu, is het misschien niet het beste aanpak voor uw resultaat.

Maar zou het milieu in 2019 niet belangrijker moeten zijn dan de winst van uw bedrijf? Ja, in een ideale wereld wel. Maar zo denken de meeste bedrijven nog niet - al kunnen we het voor de toekomst hopen. Maar als ik u nu vertel dat u uw downstream-oliedistributie kunt optimaliseren, kosten kunt besparen EN uw CO2-uitstoot kunt verminderen terwijl u dat doet? Wie kan daar nee tegen zeggen.

Als u elk tankstation of klantlocatie tot het absolute maximum niveau vult, laat u hoogstwaarschijnlijk veel product en kapitaal achter, dat niet direct zal worden verkocht. Het kan de beste aanpak zijn als het betreffende tankstation populair is en de tank snel wordt geleegd. Maar misschien ook niet. Want hoe zit het met het tankstation op 5 km afstand, dat niet zo vaak wordt gebruikt? En het volgende, op 15 km? De meest geoptimaliseerde route kan betekenen dat alle drie de locaties in dezelfde rit moeten worden bezocht. Maar niet alle klantlocaties hebben dezelfde gebruiksfrequentie. En daarom moet niet elke locatie dezelfde voorraad en hetzelfde vastgelegde kapitaalniveau hebben.

Met behulp van complexe voorspellings- en routeplanningssoftware kunt u inschatten hoe vaak u site 1, 2, 3 etc. moet bezoeken en tot waar u hun tanks moet vullen. Misschien bezoekt u wel twee keer per week nummer 1, één keer per week nummer 2 en één keer per 10 dagen nummer 3, maar wel steeds in één rit, zodat u minder kilometers hoeft te rijden, het vastgelegde kapitaal én uw CO2-uitstoot vermindert.

Hoe zit het met die ingewikkelde regels en restricties?

De juiste softwareoplossing kan daar ook rekening mee houden. De algoritmes berekenen het verwachte verbruik op basis van historische gegevens, dip-uitlezingen en alle andere gegevens, en van eisen en ristricties die u in het systeem invoert.

De eisen kunnen alles betreffen dat u maar wilt. Misschien heeft u vrachtwagens met meerdere compartimenten, die allemaal verschillende soorten producten vervoeren, waarvan sommige om veiligheidsredenen niet in aangrenzende compartimenten mogen worden geplaatst. Misschien heeft u zorgen over laden en lossen of het gewicht, die uiteindelijk ook verband houden met de veiligheid; als u het ene compartiment voor het andere leegmaakt, kan dit ertoe de truck tijdens het rijden instabiel maken.

Door te kiezen voor een innovatieve route- en distributieplanningstool behoren al deze uitdagingen tot het verleden. Met de juiste softwareleverancier hoeft u slechts de processtromen van uw bedrijf in kaart te brengen en de gegevens voor de voorspellingsalgoritmes te verzamelen. Als u bovendien kiest voor een leverancier met aantoonbare ervaring en expertise binnen de olie- en gassector, dan bent u al halverwege, omdat deze waarschijnlijk al soortgelijke uitdagingen heeft gezien.

Zijn loze ritten volledig te voorkomen?

Zelfs het meest effectieve systeem kan zich niet 100% beschermen tegen externe veranderingen. Maar een zeer goed systeem kan er wel voor zorgen dat als er eens een loze rit is, dit geen hoofdpijn veroorzaakt, vooral niet bij de chauffeur of de planner. Als een klant uiteindelijk toch met een ongewoon hoog verbruik te maken krijgt, zal het systeem dit automatisch afhandelen.

Voor de oliedistributie verandert de orderpool voortdurend en daarmee de just-in-time-leveringseisen. Het toevoegen van dringende ad hoc-orders voor loze ritten is niet langer iets om je zorgen over te maken, aangezien de order rechtstreeks kan worden verstuurd naar het mobiele apparaat van een chauffeur die terugkeert naar een depot voor een nieuwe ophaling. Bovendien heeft de planner een volledig real-time overzicht van al zijn vrachtwagens, met statusupdates van alle orders, inclusief de tijdig geleverde, vertraagde en nieuwe orders.

Wat zijn de bewezen bedrijfswaarden?

Het kiezen van de juiste software-oplossing voor uw oliedistributie kan u een superieure klanttevredenheid opleveren - niet te vergelijken met wat u kent. Dit is te bereiken met een naadloze digitale engagement en zelfbediening voor de klant, om nog maar te zwijgen van de punctualiteit van de bezoeken, wat de sleutel is voor dit soort "just-in-time" leveringen. Met het juiste systeem bereikt u ook kortere reactietijden op klantaanvragen en een proactieve oplossing voor eventuele serviceproblemen. Zoals eerder vermeld, kan de just-in-time tankafvulling volledig geautomatiseerd worden en kan het systeem real-time ETA-updates naar uw klanten sturen.

Klanttevredenheid is erg belangrijk, maar als u harde kerngetallen wilt: u kunt verwachten dat u uw CO2-uitstoot, gereden kilometers en rijtijd tussen de 10 en 20% kunt verminderen, terwijl u 5 tot 15% minder voertuigen op de weg heeft. Ten aanzien van uw back-office mag u verwachten dat u de tijd die u besteedt aan planning en administratie met minimaal 25%, en mogelijk zelfs 75% vermindert! Dat alleen al zou uw CFO moeten interesseren.

Bestaat zo'n oplossing eigenlijk wel?

Jazeker - en u bent hier aan het juiste adres. Als u tot het einde van deze blog bent gekomen, raad ik u aan om contact met ons op te nemen om te zien hoe wij u kunnen helpen uw bedrijf voor te bereiden op de toekomst in de uitdagende, zwaar onder druk staande olie- en gassector.